Vraag Ilona Schelle, IT-manager bij De Nederlandsche Bank naar het grootste misverstand rondom kanker en werk en ze zegt zonder aarzelen: ‘Het idee: laat ze met rust. Dat gebeurt vaak, met de beste bedoelingen, maar dat is nu net wat je niet moet doen. Blijf in gesprek. Altijd.’
Ilona kreeg zelf verschillende keren te maken met kanker op de werkvloer. Elke keer merkte ze hoe belangrijk het contact met de medewerker is. ‘Dat moet niet primair gaan over het werk, maar juist over: wat kan ik voor je doen. Het iets dat je als leidinggevende en medewerker samen doet, je moet de vrijheid voelen om samen op te trekken in de situatie. De ziekte is natuurlijk verschrikkelijk, maar het is mooi om als leidinggevende een positieve rol te kunnen spelen in het proces.’
Bedrijfsarts: belangrijk maar niet leidend
‘Bij leidinggevenden die hier voor het eerst mee te maken krijgen, zie ik de worsteling en dan bellen ze me wel eens: hoe pak jij dat aan? Dan deel ik graag mijn ervaring. Het is echt geen hogere wiskunde, je moet er vooral als mens in gaan. Maar dat blijkt niet voor iedereen vanzelfsprekend. Soms zie ik dat een leidinggevende het helemaal los laat en overlaat aan de bedrijfsarts, dat is niet verstandig. Je komt dan ineens ver van de medewerker af te staan en het is dan heel moeilijk om dat contact weer op te bouwen. Natuurlijk heeft de bedrijfsarts een belangrijke rol, maar als leidinggevende ben je echt het eerste aanspreekpunt.’
Communicatie met collega’s
‘Een van de hete hangijzers in de begeleiding van een zieke medewerker is: hoe vertellen we het de collega’s? En hoe blijf je met hen in gesprek over de situatie? Daar denken verschillende mensen heel anders over. Dus ook hier geldt: stem dat goed af met de medewerker in kwestie. De ene wil het wat rustiger houden, de ander stuurt elke maand updates met verslagen en foto’s. Ik kaart dit in het eerste gesprek al aan: wat wil je dat ik doe richting de collega’s? Vaak moet iemand in het begin zelf nog wennen aan het nieuws en nemen ze de tijd om zich voor te bereiden op het gesprek richting de collega’s. Als dat heeft plaatsgevonden, komen er vaak veel hartverwarmende reacties – daar heeft de medewerker dan ook weer veel steun aan.’
Leer van de ervaring van anderen
Ilona deelt haar ervaringen graag tijdens de Nationale Kanker en Werk Dag op 15 maart 2022. Ook andere leidinggevenden, ondernemers, HR-adviseurs, medewerkers en experts komen aan het woord. ‘Juist de interactie tussen die groepen is heel belangrijk,’ vindt Ilona, ‘want iedereen kijkt vanuit zijn eigen perspectief. We kunnen dus veel van elkaar leren.’
De Nationale Kanker en Werk Dag vindt plaats op 15 maart 2022. De dag is vooral interessant voor managers, HR-adviseurs, werknemers en ondernemers. We presenteren de belangrijkste lessen, gaan met elkaar in gesprek, er is veel ruimte voor vragen en je krijgt nieuwe praktische tools mee naar huis.
Hier vind je het hele programma. Schrijf je vandaag nog in!